Kósa Károly Megálljon előtte minden ember... Székely Albert, bukovinai ezermester |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
I. (Győzhetetlen én kőszálom...)
A józseffalviak szeretnék, ha — miként más, gazdagabb településeken
látták — templomuk tornyát óra díszítené. (Az idő mérésére nekik
pontosabb, megbízhatóbb eszközük van: a Nap.) Összekuporgatják a
szükséges pénzt, s élelmes, fürge közvetítők "segítségével" gyorsan
megvásárolják a vágyott ékességet. Ám nagy bosszúságot okoznak maguknak
— bizonyára egy régi kastély kiselejtezett toronyórája lehetett —, s az
üzemképtelen szerkezet a sekrestye raktárába, a lomok közé kerül. A
miatta indított per is csak egy köteg aktát "eredményez".
Az ezermester azonban már faragja az új, becsületes órát
gyertyánfa-gyökérből. Mikor tizenkettőt üt, szétcsapódik az óralap
középső síkja, s Szűz Mária mosolyog reánk. Utána a felső toronyablak
tárul ki, s a magyar szentek sétálnak az ablakhoz.
"Harangjáték az, s milyen bonyodalmas művelettel mozog! Mikor
üt az óra a harang oldalán, akkor egy drót megrántja a torony négy
ablaka mögött elhelyezett festett korongot. S minden rándításra
továbbfordul a korong, minden mozdulásra más alak tűnik fel a nyitott
toronyablakban. Jönnek sorban az Árpád-házi szentek, úgy, ahogy Székely
Albert gyermekes fantáziájával megfestette őket. Boldog Margit
tubarózsás koszorúval, Szent Imre liliommal, Szent István s Szent
László, a hosszú homlokú. Van még néhány nem magyar szent is a korong
másik falán, de azokat nem tudom megnézni; ott most lukas a lépcső..."
— idézzük Ignácz Rózsa regényes útirajzát.
Az ördöngős szerkezetnek híre megy, s ettől kezdve távoli fürdők
vendégei látogatnak Józseffalvára. Várják az óraütést az úttesten
veszteglő gépkocsik üléséről. Mások — a plébánia virágágyásait
letaposva — közelebbről.
Némi galiba is keletkezik. Az óra muzsikál, s a "vallatásnál" kiderül,
hogy nem akármit, hanem II. Rákóczi Ferenc imádságát:
Győzhetetlen én kőszálom, II. (Veronika-kendőjét a szeretetnek...)
Székelyéknél állandóan búg az esztergagép. Most egy új szalonóra készül
— szintén fából — Lestyán, a besztercei főesperes megrendelésére. Itt
is magyar szentek sétálnak ki az ablakocskába. Ez azonban azt is
mutatja, melyik hónap, hányadik napjánál tartunk.
A sikereken felbuzdult Németh Kálmán — a falu Kunszentmártonba
telepedett jász őseivel dicsekvő plébánosa — fejében merész álom fogan:
Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus lesz Budapesten, ahol egy újabb
remekmívű órával felhívhatnák az ország, sőt a világ figyelmét a
leszakadt magyarok bukovinai ágára.
Mesterünknek nem kell sok biztatás. Ezúttal talán még a Szentlélek is
odaül mellé az esztergapadhoz, és segít kiszámítani a kerékfogak
számát. Az óra minden darabja új ötletekben bővelkedik. A két méter
magas szerkezetben egyetlen vasszeg sincs. A kerekek, tengelyek,
súlyok, sőt még a hosszú kerékpárláncra emlékeztető hajlékony, görgős
láncok is fából készülnek. Ez a legpontosabb ingaóra: a kicsi és nagy
kerekek finom fogai csodálatosan illeszkednek egymásba.
"Teljesítőképessége pedig — Dávid Iván leírása
szerint — éppen
bámulatos: a csoda-óra mutatja az órákat, a perceket, a napokat,
hónapokat. A két utóbbi jelzésére külön forgó lapocskák szolgálnak,
amelyek önműködően előugornak két kis ablak mögött. A számlap fölött
pedig ezüstszínűre festett korong jelzi a holdjárást. Pontosan
kialakítja a sarlót, a félholdat, s a teljes tányért, majd visszafelé
ugyanezeket az ábrákat, ahogy a holdat látjuk felhőtlen esteken.
Az óra számlapja és a mutatók a legszellemesebb megoldással jelzik a
múló időt. Maga a számlap egy fél gömbfelület, rajta térkép. A
gömbfelület karimáján egytől huszonnégyig a számok. Ezeken mutatja egy
kis hajó az órákat. A hajó pontos mása Columbus Santa Mariájának, az
első vitorlásnak, amely átkelt az óceánon. Az ötpercek jelzésére
szolgáló fekete pontokon pedig egy parányi repülőgép mozog. Szellemes
megoldás: amíg a Santa Maria egyszer megkerüli a félgömböt, addig
huszonnégyszer repül körbe a kis repülőgép. A számok és a pontok nem
egyszerű festéssel készültek, hanem tiszafa és ébenfa berakások."
Az
alkotás kilencféle fából áll: a juharból esztergált kerekeket
gyertyánfogak teszik tartósabbá, a súlyok cseresznyefából, a számlap
kőrisből, berakásai tisza- és ébenfából, a lánc bükkből, a szerkezet
váltója eperfából készült, az angyal-szobrot hársból faragta Székely
Albert.
"Az óra tetején térdel az angyal. Az egyházművészeti
remeknek
is beillő mű elárulja, hogy a bukovinai székely ezermesternek nem csak
csodálatos műszaki érzéke van, nem csak a gépszerkesztéshez ért, az
egyes alkatrészek pontos kidolgozásához, s nem csak a szerkezet
ötletességében nyilvánul meg a tehetsége. Mindezeken túl komoly művészi
darab a kis, fából faragott szobor. Egyszerű, kezdetleges munka, sem az
arc, sem az alak egyes részeit nem faragta ki kínos pontossággal a
készítője. De biztos kézzel tökéletes arányú alakot formált a fából, s
az Oltáriszentséget tartó angyal arcán a komoly, fenséges büszkeség és
áhítat hirdeti a született művész tehetségét" — értékeli a
faragást Dávid Iván erdélyi író, szerkesztő.
Délben a szerkezet megindít egy kis kalapácsot, s az óra szekrényében
elhelyezett templomi csengők megszólalnak. Az angyal pedig lassú,
nyugodt mozdulattal felemeli a szentségtartót, mintha áldást osztana.
Az óra tehát készen áll — pontosabban: jár. "Csak" át kell vinni az
országhatáron, amely akkor a maival megegyező volt. A hivatalos
ügymenet már-már megakadályozza az óra áthozatalát, de a furfangos
székelyek "szabályszerűen" ellopják a vámhivatal asztaláról, darabokban
felviszik a vonatra, s a rózsafüzér-imádság és szent énekek
segítségével — no meg a vámosok lepénzelésével — átcsempészik
Magyarországra. Így mégis idejében megérkezik a Karitász kiállítására.
Ott "egész tömeg volt az óra körül, amelyik mellett Székely
Albert testőrködött, és egyebet se csinált, mint húzta fel és 'üttette'
az óráját. A faangyal zakatolt, és aranyos csörömpöléssel csengetett
folyton az oltári csengő. Alig lehetett körül szót érteni, és a
faragott falépcsőt, amelynek teraszos kiszélesedésén állott az óra,
egészen eldugaszolta az óranéző közönség.
Alkalmatlankodásunk még egy mellékbajjal is járt, ami Székely Albertet
távollétemben — emlékezik Dr. Németh Kálmán — megizzasztotta.
A nézők között megjelent egy ferencrendi páter... aki a fülébe súgta
Székely Albertnek, hogy kérjen kölcsön egy tányért, vagy egy perselyt,
és gyűjtsön a családja javára, vagy szerszámokra. Albert erre elsápadt,
és el akart szaladni a helyszínről. Valami olyat is mondott, hogy a
koldulást Bukovinában 'hernyóvéteknek' nevezik. Csakhogy a jóságos
páter nem hagyta annyiban a dolgot. Kékcsíkos, tiszta zsebkendőjét
kibontotta, megrázta, pattintott vele, hogy sokan odanézzenek.
Albertnek ajándékozta ünnepélyesen a zsebkendőt, egy széket kért, és
elterítette rajta. Azzal elővett a zsebéből egy kis zacskót, amiben
néhány pengője, útipénze, s néhány lei is volt. Rárázta a zsebkendőre.
A gavallérlelkű pesti közönség mindjárt követte a példát, és dobta a
szerszámpénzt arra a zsebkendőre, amit még Józseffalva leégése után is
sokáig őriztünk, mint Veronika-kendőjét a magyar szeretetnek. A kendő
azonban csakhamar őrizetlenül maradt. Az ezermester megszökött a
kiállításról, és hajadonfőn kezdett engem keresni tanácsért."
III. (Ragyogóbb volt, mint a Talpra magyar...)
A szomszéd Ilisesti község német templomában elromlik az orgona. Az
ottani emberek ismerik Székely Albertet fúró-faragó tudományáról.
Meghívják, hogy nézze meg az összerozzant alkotást. Ő megnézi,
szétbontja, a hibát is megtalálja, s egyúttal az egész szerkezet
építésének módját is kifürkészi. Vállalja újjáépítését. Új sípokat
készít az elromlottak helyébe, elevenné teszi a billentyűk szerkezetét.
"A kijavított orgonán diadalmasan tört fel a templomi ének, s
Isten dicsősége mellett Székely Albert tudományát is hirdette"
— olvassuk Paál Árpád beszámolójában.
1939. május 18-án tűz üt ki a faluban. A templom és néhány ház
kivételével leég egész Józseffalva. Elkezdődik az újjáépítés. A
tönkrement vízszivattyút a gazdamérnök hozza rendbe az ezermesterrel és
a székely kovácsokkal. Albertet azonban a falu, s háza — benne
esztergagépe — leégésén kívül még egy gond bántja: a tűz előtt
elvállalta egy tizenhat változattal bíró orgona építését. A
szerződésben kikötötték, hogy az új hangszernek karácsonyra el kell
készülnie, s akkor a régit, azt a "kimondhatatlanul siralmas
sípládát" pedig azonnal leszerelheti, és el is viheti. A
mestergerenda alatt azonban az előleg is elégett.
A tűzvész után hamarosan megjelenik a megrendelő, Szeret (Sireth) város plébánosa:
"— Most azonban mondja meg édes kollega, mit csináljak én?
Mert engem a híveim Szerethből ki is fognak üldözni! Jól tudja ön, hogy
híveim közül mennyien ellenezték azt, hogy falun csináltassunk orgonát,
parasztemberrel, pláne magyarral!
Igen, emlékeztem erre — tanúsítja Németh Kálmán —, hiszen
a szemem előtt vesztek össze Szerethben az öreg pap német és lengyel
hívei. Nemcsak a kikötött ár volt elképesztően, bizalmatlanságot
keltően alacsony, hanem különösen a csizma, a csizmapatkó, és a
csizmanadrág keltett bennük bizalmatlanságot..."
Az ezermester "csak ült, még nem is köszönt. Tenyerébe temette
az arcát. Aztán apró alakja kiegyenesedett, belemarkolt a hajába, és
nézett mozdulatlanul. Nézte égett eperfájának kormos ágait.
Megijedtem — folytatja a józseffalvi plébános — mert
már hallottam olyan esetet is, amikor nemcsak az 'ág húzta' a szegény
embert, de néha a szegény ember is 'húzta az ágat'. Vajon mit néz a fán
ez a szerencsétlen?
Nem kellett kérdezni, mert megszólalt a székely magától. Amit mondott,
az több volt mint a köszönés, ragyogóbb volt, mint a 'Talpra magyar',
és mélyebben búgott, mint a legszebb orgona. Azt mondta:
— Plébános úr, én az eperfámat ma kivágom, és holnap esztergapadot
kezdek készíteni belőle. Tehenyeimet eladom, meglesz mindjárt belőlük
az előleg. Ha maga es megsegél, akkor barkácsolok egy szükség-színt.
Karácsonyra készen lesz az új orgona es. Orosz szuronyaim maradtak a
világháborúból. Esztergakéseket edzek belőlük, csak az Isten es
megsegéljen. Ezeknek pedig mondja meg, hogy ne ríjanak. Nem veszett el
a pénzük."
Valóban felállítja a szükségszínt. Hamarosan szekér iramodik Fraszínba,
a világhírű hangszerfák fűrészgyárába és szárító raktáraiba. Az onnan
vásárolt fából készül a Viola, a Fuvola, az Égi hárfa és a Portula.
Változatonként négyszer nyolc síp tartozik mindegyikhez. Elkészül az
összes pedálsíp, melyek közül a legnagyobbik 3,5 méter hosszú, 24 cm
vastag. Egy ilyen mélysíp hatféle fából áll. Az orgona homlokára
cinlemezekből domborít fémsípokat.
Csikorgó télben, hat "szánkán" szállítják az új
orgonát Szeretbe. Éjjeleken keresztül dolgoznak a felszerelésén. Közben
egy fazék parázson melegítik a kezüket.
A szentelés napjára sokan összegyűlnek. Különösen Csernovicból érkezik
sok vendég: német és lengyel előkelőségek. A szentélyben, a tábornokok
és a szereti polgármester karosszékei között kap helyet a
patkós-csizmás, harisnyás székely, aki azonban hirtelen úgy eltűnik,
mintha a föld nyelte volna el.
Hová lett a székely? — mindenki azt kérdezi.
Németh Kálmán szólaltatja meg az új hangszert. Az ünnepi mise után ő is
az ezermester keresésére indul: "Amikor ellépek a fújtató
mellett, megnyílik az orgonán egy ajtó, és kinéz Székely Albert
borzosan és porosan, álmatlanságtól veres szemekkel, mint egy borzos
mátyásmadár.
— Hol volt maga az egész mise alatt? — Ne tessék haragudni, de bebújtam az orgonába. Gondoltam, ha megakad valami, akkor ott legyek mindjárt! A díszebédre is meglehetősen kedvetlenül ült le. Az asztalfőn egy tábornok és a polgármester között volt a helye. Hiába voltak a háromnyelvű szónoklatok, ő azokból egy szót sem értett. Téli éjszakáinak fáradalmait most ásította el. Aztán ... letette a fejét fáradtan a hófehér, és ki sem bontott szalvétára, és elaludt, mint a gyermek."
Ki tudja, miről álmodik a légnyomásos, és a csúszka-rendszeres régi
rendszerekből újat alkotó feltaláló? Talán egy fából és fémből
készítendő nyomdagépről, mellyel magyar nyelvű újságot nyomtathat a
bukovinai székelyek számára?
IV. (Kálváriája nem ért véget...)
A józseffalviak — a másik négy bukovinai magyar falu: Andrásfalva,
Hadikfalva, Istensegíts, Fogadjisten lakóival együtt — 1941-ben a
Bácskába települnek. Előbb azonban az ezermester segítségével
kiegyenesítik templomuk keresztjét, leszerelik és átcsempészik a
határon harangjait.
Új lakóhelyük, Bácsjózseffalva vasútállomásának épületére 14 stációból
álló — kálváriájukat bemutató — domborműsorozatot készít 14 fafaragó,
köztük Székely Albert.
Mesterünk utolsó ismert önálló alkotása a hat dallamot játszó, díszesen faragott bácsjózseffalvi zenélő kút. A
"bukovinaiak" kálváriája nem ér véget a 14. stációnál. 1945-ben
a Bácskából is menekülniük kell. A józseffalviak fele a dunántúli
Bátaszéken talál lakóhelyet. Székely Albert 13 kataszteri hold földet
kap...
V. (Átvett tőle minden vigasztalást...)
Bukovinában bizonyára évtizedekig hirdették Székely Albert tehetségét
azok a fakeresztek, melyekre az I.N.R.I. felirat helyett a következő
betűket faragta: I.R.N.I. Csak Bácskában árulta el a titkot: azért
cserélte fel a betűk sorrendjét, hogy — ismét Németh Kálmánt idézve — "megálljon
előtte minden ember, akár német, akár román, akár orosz. Álljon meg itt
a gyümölcsárus lipován, a szőke lengyel, a görbe lábú mazurka. Az is
álljon meg, aki különben tovább sietne, mivel képtelen meglátni, hogy
miképpen sír, vonaglik, jajgat a habfehér hársfa, amelyre a
faragó-bicska ráöltöztette a Megváltó szenvedő vonásait. A művészi
szépet nem mindenki látta meg; de lám, amióta összekeverte a betűt a
mindenkitől ismert táblán, azóta a kereszt előtt megállottak, és a
felfedezők gyönyörűségével pötyögte mindenki a maga nyelvén:
— IRNI? ... Mi ez?
És ment tovább, de előbb egy magyar szót ejtett ki. Aztán köszönt is a
keresztnek, és átvett Tőle minden vigasztalást, ami arról a keresztről
fáradt vándorokra sugározhatik."
|
Kezdőlap | Irományok |