GYÖRFFY ISTVÁN
A NÉPHAGYOMÁNY ÉS A NEMZETI MŰVELŐDÉS
Budapest, 1939.
23–31. fejezet


23. Országos Néphagyományi Tanács

Napról-napra nagyobb a jelentősége népiségünknek, s ha a folyton gyengülő magyar középosztály nem keresi a kapcsolatot a magyar néppel, akkor elvész. Mint magyar nemzet csak a hagyományőrző réteggel, a néppel együtt állhat meg.

Népünk kiaknázatlan nagy értékű hagyományai csak az újabb időben váltak közkinccsé. Eddig a múzeumok polcain és etnográfus szakemberek könyveiben voltak elrejtve. A Néprajzi Múzeumot csak külföldiek látogatják és iskolás gyermekek tanítóik vezetése mellett felsőbb rendeletre. A magyar középosztálybeliek közül nagyon kevés látogatója van a Néprajzi Múzeumnak, legfeljebb a gyűjtők keresik fel.

A népi értékeinkre is leginkább a külföldiek terelik a középosztály figyelmét. Amit a külföld észrevesz, sőt amiért pénzt ad, azt a mieink is értékelik. Sokan népművészeti gyűjtőkké válnak, egyrészt mert divat, másrészt mert jó tőkebefektetés. Nem tagadom, sokan vannak, akik értékelik is a népi műtárgyakat, mégpedig magáért a művészetért.

Sokan — látva a nagy érdeklődést és keresletet — maguk is népművészeti termelőkké válnak. Úgy gyártják a népművészeti tárgyakat, mint a 70-es években az úri emberek a népdalt, vagy 100 év előtt a nyelvújítók a magyar szókat, hozzáértés nélkül, a népművészet kiheverhetetlen kárára. Képzett néprajzi szakember kevés van, azok is tudományukba elmerülve dolgoznak, a gyakorlati élettel nem törődnek. Így aztán hozzá nem értők, a jobbik esetben egyoldalú műkedvelők bukkannak fel mindenütt, ahol szakemberekre volna szükség, s ezek mondanak véleményt, adnak tanácsot a szakemberek helyett. Ezek csinálnak terveket, adnak be javaslatokat, sőt ezek kivitelezik a rossz terveket is. Évek telnek el, míg minket, szakembereket valaki — akár a közoktatásügyi minisztérium is — megkérdez, holott meggyőződésem szerint azért tart bennünket az állam, hogy értsünk a dologhoz. A mi tanácsunk nem kerül pénzbe, s ha rossz tanácsot adunk, módjában van az államnak bennünket felelősségre vonni. Lapokat töltene meg, ha mindazt a balfogást felsorolnánk, amit az utóbbi években a hozzá nem értés okozott, úgy a magánosoknak, de különösen az államnak nem kis kárára.

Ezért az összes néphagyományi (tárgyi és szellemi néprajz, népművészet, népi tudás) kérdésekben való tanácsadásra Országos Néphagyományi Tanácsot kellene felállítani, mely magában egyesítené a tudományosan képzett, irodalmilag is működő legjobb szakembereket s felkérendők volnának az összes minisztériumok, hogy szakkérdésben tanácsért ide forduljanak. Ilyen irányú sürgetésemre a tavaszon az első lépés megtörtént, a további lépések azonban késnek.

Az Országos Közoktatási Tanács az iskola és könyv útján felülről lefelé szálló műveltséget képviseli, a hagyományos népi műveltséggel azonban nem törődik. Ezzel szemben a Néphagyományi Tanács a hagyományozás útján terjedő ősi népi műveltséget képviselné, melynek a jövőben a nemzeti nevelésben —. véleményem szerint — nagy szerepet kell játszania, hiszen a mindennapi életben hivatásos gondviselő nélkül már most is szerepet játszik.

24. A katonatisztképzés és a népismeret

Szinte feleslegesnek tartom: annak hangsúlyozását, hogy mennyire fontos volna a népismeret a katonaságnál. Ha a katonatiszt az "emberanyag"-nak csak parancsol, fegyelmet teremthet ugyan, de válságos időben azok telki erejére nem számíthat. Lelkesedés nélkül pedig nincs sem kitartás, sem győzelem. A jó tisztnek tehát kiváló emberismerőnek, jó bajtársnak kell lennie. Tisztnek azonban nemcsak tiszt a bajtársa, hanem a közlegény is. A régi magyar hadseregben a tiszteket saját kebeléből maga a legénység választotta, ezzel "tisztel"-te meg azt, akit magánál különbnek tartott, akitől tehát parancsot is szívesen elfogadott.

A jelenkori hadviselés nehéz feladatok elé állítja a katonatisztet, ma már a személyes bátorság nem elég kellék a hadviseléshez. A leendő tisztnek sokat kell tanulnia. A tiszteket nem választhatja a legénység a saját soraiból. Mégis a tisztnek arra kell törekednie, hogy a legénység úgy érezze, mintha közülük való volna. Ezért igen nagy súlyt kell helyezni a katonatisztképző intézetekben a népismeretre. A paraszti eredet ne jelentsen hátrányt a katonaiskolákban a felvételnél, mert mégis csak jobban ismeri a legénységet az, aki közülük emelkedett ki.

Szükségesnek látjuk tehát a népismereti tantárgyak bevezetését a katonaiskolákba és mindazon régi jó hagyományok visszaállítását, melyek a magyar lélekből fakadtak, viszont mindennek az eltávolítását, ami idegenszerű, álmagyar, magyarkodó, vagy erőltetett. Kétes esetekben pedig mindig a néphagyomány legyen az irányadó.

25. A jegyzőképzés és a népismeret

A hivatalos felfogás szerint "az impériumot nem lehet oly egyénekre ruházni, akik ezen beavatkozás kivihetőségével, lélektani lehetőségével és szakszerűségével, tehát a társas emberi lét módozataival tisztában nincsenek".

Erre azonban a jogi ismeretek — melyek napjainkig egymagukban képesítették a jegyzőt a közigazgatásra — nem elegendők. Feltétlenül ismernie kell a jegyzőnek a közigazgatottat, a népet is. Csak a népélet alapos ismeretével tudja a hatalmat a közjó javára gyakorolni, s tudja a felsőbb hatóságokat helyesen tájékoztatni, hogy célszerűtlen vagy végrehajthatatlan rendeleteket ne adjanak ki.

Mivel pedig a közigazgatás a népért van, nem pedig fordítva, a népismeretet a közigazgatási ismeretek alapjává kell tennünk. Ezért szükségesnek tartanám a népismeretet a jegyzői tanfolyamon vizsgázás kötelezettségével taníttatni. Ilyen irányú részletes javaslatot az Országos Közoktatásügyi Tanács felszólítására már két évvel ezelőtt be is nyújtottam, mivel az akkori belügyminiszter hajlandónak nyilatkozott a népismeret bevezetésére a községi közigazgatási tanfolyamokon, később azonban ott elaludt az ügy. De az akadémiákon, egyetemeken is tanítani kellene a jogászokat a népismeretre.

26. A papképzés és a népismeret

A lelkészek, akiknek legnagyobb része a nép között éli le az életét, éppúgy nem tanulnak népismeretet, mint a jegyzők.

Szinte felesleges hangsúlyoznom a néplélektani ismeretek nagy jelentőségét. Ahhoz, hogy a pap lelki közösségben éljen a néppel, ismernie kell a nép egész lelkivilágát. Ezt pedig könyvekből nem tanulhatja meg, mert a népi közösségek magatartása vidékenként más és más. A papnak magának kell a nép lelkét megismernie a velük való együttélés közben. A népismeret arra tanítja meg, hogy kell a nép között forognia, mik azok a szempontok, melyek szerint a népet megismerheti. A nép társadalmi bajait sokkal tisztábban látná, ha társadalomrajzot is tanulna. A nép szellemi hagyományai iránti fogékonyságot is be kellene oltani a fiatal lelkészbe. A lelki és szellemi kapcsolat kialakítása a nép és a lelkész között a legfontosabb feladat egyike, ebben a néplélektan, társadalomrajz és néprajz nagy segítségére lenne a lelkésznek. A lelkészképző intézeteknek is — felekezetre való különbség nélkül — javaslom a néprajz, néplélektan, társadalomrajz bevezetését és tanítását legalább is olyan mértékben, mint a jegyzői tanfolyamokon.

Meg kell itt jegyeznem, hogy a külföldön több helyen (pl. Finn-, Észtországban) a lelkészek, tanítók kiváló néprajzi képesítésben részesülnek, a néphagyománygyűjtés nagyrészt az ő vállaikon nyugszik. Nálunk is a múlt század második felében oly kiváló egyházi férfiak voltak a nép szellemi hagyományainak gyűjtői, kutatói, mint Ipolyi Arnold, Kandra Kabos, Kriza János, Kálmány Lajos stb. Sajnos, ez a nemzeti irányú és célú gyűjtőtevékenység a lelkészek körében nem engedett mélyebb gyökeret. Erdélyben azonban a református lelkészképző-intézet növendékei, felismervén a néphagyomány nemzetmegtartó erejét, nagy erővel látnak a gyűjtéshez, bár ez iránt az idősebb nemzedék részéről még nem mutatkozik kellő megértés.

27. A tanítóképzés és a népismeret

A néphagyományok értékelésére és megbecsülésére elsősorban a néptanítókat kell ránevelnünk, mégpedig mindjárt a tanítóképzőben, Tanító-növendékeink nagy része már a szülői házból népi hagyományokat hoz magával, de mert azt látja, hogy ennek a tanítóképző nevelési programjában jóformán nincs semmi szerepe, maga sem becsüli semmire. Mikor pedig az életbe kikerül, egy felsőbbrendűnek minősített műveltségideál nevében maga is pusztítójává válik a neofiták fanatizmusával minden népi hagyománynak, "parasztosság"-nek, s maga is igyekszik felismerhetetlenül elvegyülni a középosztályban.

"Ma már a környezetismeret pedagógiai követelmény. Ez azonban nem merülhet ki a ’szülőföld földrajza’ fontosságának hangsúlyozásával. A tanítónak ismernie kell azt a népi közösséget, amely a tanítványt formálta, s amelynek ismét részesévé lesz a tanítvány, ha az iskolából kikerül." írja Bálint Sándor. [* Ethnographia, 1937.]

A tanítót arra kell nevelni, hogy a népi hagyományt legalább is annyira becsülje, mint az iskolakönyv-műveltséget. "Legyen tisztában azzal, hogy az iskolai nevelés csak időleges, maradandónak csak a hagyományos népi tudást tekinthetjük." Az iskola nyújtotta tudás évek múlva a legjobb esetben is az írni-olvasni tudásra, a négy számtani alapműveletre, s a hit legelemibb ismeretére zsugorodik össze. Minél jobban be tudja kapcsolni az iskolai műveltséget a nép hagyományos műveltségébe, annál maradandóbb lesz az iskolai műveltség a nép körében.

A néprajzot a tanítóképzőkben nemcsak mint külön tantárgyat kívánjuk taníttatni, de az összes tantárgyakban is a népi szemléletnek kell uralkodnia. A helyi hagyomány legyen az az alap, amire az elemi oktatás ráépül.

28. A középiskola és a népismeret

A néphagyomány a népi műveltség összessége. Nincs az életnek egyetlen olyan vonatkozása sem, amelyben a hagyomány törvénye, a szokás el ne tudná igazítani a falusi embert. Az iskola és a könyv nyújtotta műveltség a nép körében ehhez képest nagyon szűk körű, és nem pótolhatja a hagyományt, de nem is lehet célja, hogy teljesen pótolja.

A néphagyomány, a népi tudás a magyar nemzeti műveltség tartozéka. A középosztálynak annyira magáévá keli ezt tennie, mint amennyire sajátja a magyar nyelv. Nem elégedhetünk meg tehát azzal, hogy népi elemeket vegyünk át a magasabb műveltségünkbe, hanem a nemzeti műveltség alapjává kell tennünk a népi hagyományt. Ezen kell tehát nyugodnia a középosztály nemzeti műveltségének is, mely így alátámasztva az elnemzetietlenítés veszélye nélkül hordozhatja az európai műveltséget is, mert hiszen az európai művelt népek közösségébe is beletartozunk.

A középiskola az az iskolatípus, mely alapot ad az európai műveltségszint elérésére. Ez az iskola azonban idáig csak a középosztály hagyományait vette tekintetbe s elgondolásunk szerint a jövőben el kell fogadnia alapul a néphagyományt is. Ha ezt megvalósítjuk, áthidaltuk azt a roppant szakadékot, amely a nép és a középosztály között fennáll.

A középiskolába azonban nemcsak önálló tantárgyként óhajtjuk bevinni a népismeretet, hanem valamennyi tantárgy alapjává kívánjuk tenni. Így a vallási órákban a néplélektant, társadalomrajzot, a magyar órákban a magyar népnyelvet, népköltészetet, a történelmi órákban a néphagyományt, a népi művelődést, társadalomrajzot, település- és népiségtörténetet, a földrajz-természetrajzi órákban a település-földrajzot, tárgyi néprajzot, az ének és zeneórákban a népzenét, a tornaórákban a népi játékokat, táncot stb. Minden középiskolai tantárgynak a néphagyományból kell kiindulnia és az egész tanmeneten ezen alapelvnek kell végighúzódnia az első osztálytól egészen az érettségi vizsgáig. Még az európai művelődés csúcspontján sem mondhatunk le arról a kiaknázatlan, nagy nemzeti megújhodást jelentő forrásról, amit a néphagyomány jelent, aminthogy eszünkbe sem jut a magyar nyelvet egy világnyelvvel felcserélni. Egyébként Európa is azt kérdezi tőlünk, hogy mi az, amivel az európai műveltséget a magunkéból gazdagítottuk, s nem azt nézi, hogy átvettünk-e mindent, amit az európai művelődés nyújthat. Európa az egyéniséget keresi bennünk és nemzeti elfogultság nélkül mondhatom, hogy azok is vagyunk. Ha nem kötik béklyóba a magyar iskolázást a nem reánk szabott külföldi tanterv-sablonok, hanem magyar szemmel, szívvel, lélekkel és bátorsággal nyúlunk középiskoláink reformjához, ahhoz a nemzeti életösztön parancsára a magyar népi-nemzeti irányban kell haladnunk, különben elvesztünk. Ezzel az iránnyal érjük el az egységes magyar nemzeti művelődést, mely urat, parasztot egyformán összeköt.

A középiskolai tanterv ilyen irányú átdolgozását azonban csak magyarlelkű tanférfiaktól várhatjuk. Akik ennek híjával vannak, azokban még ha megvan is a jóakarat bennük, elsikkad a lényeg, munkájuk csak "magyarkodás" lesz. Ebben a kérdésben megalkudni nem lehet. Vagy már most alapjává tesszük a középiskolai tantárgyaknak, vagy várjunk vele mindaddig, míg fel nem nő egy olyan magyarlelkű tanárnemzedék, mely a néphagyomány nemzeti jelentőségével tisztában van. Addig pedig a népismeret (néprajz, néplélektan, társadalomrajz) hallgatását tegyük kötelezővé az egyetemeken.

A középiskolával kapcsolatban keli megemlékeznünk a cserkészetről is. A cserkészet igen jó jellemnevelő intézmény, azonban abban az időben vert gyökeret hazánkban, amikor még nem döbbentünk reá, hogy a világon egyedül vagyunk, s nem számíthatunk senkire, csak önmagunkra. Hittünk az emberiség szolidaritásában és egy európai lélek kialakításának lehetőségében. A cserkészet bizonyos mértékig nemzetközi intézmény volt, de lassanként mindenütt nemzeti irányt vett fel. Nem kicsinylem le a cserkészmozgalom nagy nevelő értékét, de kívánatosnak látom, hogy hazánkban is alkalmazkodjék korunk uralkodó eszméjéhez s a magyar népi-nemzeti hagyományokat minden vonalon juttassa érvényre. A cserkészben ne csak minta európai polgárt, de minta magyart is lássunk. Minta magyar pedig akkor lesz, ha nemcsak a középosztály, hanem a magyar nép értékeinek is képviselőjévé válik. Szükségesnek látjuk, hogy a cserkész a néphagyomány értékelésében és ápolásában elől járjon, és ne elégedjék meg holmi népi motívumok felvételével. Na magyarkodjék, hanem lelkileg is egyesüljön a néppel, így lesz majd belőle igazi nemzetvezető réteg.

29. Az egyetem és a népismeret

Az emberiség szaporodik, a megélhetés nehezedik, ennek következtében a létért való küzdelem egyre erősödik. A nemzetek békés együttélése mintha utópiává lenne. Szorongatott helyzetében minden nemzet segítség után néz és mind ráeszmél, hogy legbiztosabban csak önmagára számíthat. A német az egész világon szétszórt fiait számbaveszi, és igyekszik bennük a német lelket megtartani.

Minekünk is számba kell vennünk, hogy kik tartoznak közénk, s az élet eljövendő nagy harcaiban kikre számíthatunk. Annak a ténynek felismerése, hogy a nép is beletartozik a nemzet fogalmába, azzal jár, hogy a népet meg kell ismernünk és a nép hagyományos műveltségét is nemzeti műveltségnek kell minősítenünk. A nép megismerésének pedig egyetlen módja az, hogy előítélet vagy kultúrgőg nélkül közeledjünk hozzá; tanuljunk is tőle, ne csak tanítsuk.

Magyar néprajzra hivatalosan csak egyetlen tanintézet képesít Magyarországon, a Pázmány Péter Tudományegyetem Néprajzi Intézete, ez is csak öt év óta. Ez az egyetlen tanszék azonban nem elég. Ennek felállítása csak kezdő lépésnek tekinthető, melyet a magyar népismereti tanszékek egész sora kell, hogy kövessen. Meg kell szervezni a tanszékeket a vidéki egyetemeken, a Műegyetemen, valamint egyéb főiskolákon is. Sőt a népismeret egyes ágaira — mint a magyar társadalomrajz, néplélektan — külön tanszékeket kellene állítanunk.

De ha megszerveztük, gondoskodni kell róla, hogy hallgatósága is legyen. A néprajz ugyanis nem kötelező tantárgy sem a Tanárképző Intézetben, még kevésbé anyaga a tanárvizsgálatnak. Mikor ezelőtt két évvel ilyen irányú kéréssel fordultam a Tanárképző Intézethez és a Tanárvizsgáló Bizottsághoz, az elutasított.

A magyar népismeret azonban nemcsak a középiskolai tanárok kötelessége, hanem minden magyar emberé. A magyar népismeretnek szoros kapcsolata van minden humánus tantárggyal. Egyelőre azonban beérnénk azzal is, ha akkora szerepet kapna oktatásunkban, — mint mondjuk — a görög nyelv.

A főiskolai ösztöndíjak szétosztásánál is nagyobb szerepet kellene juttatni a népismeretnek. Szomszédaink tanulmányozása nélkül a magyar népismeret egyoldalú és nagyon hiányos. A románokat, szerbeket, horvátokat, vendeket, cseheket, tótokat, kisoroszokat alaposan kellene tanulmányoznunk. E célból szaporítani kellene az ösztöndíjakat. A belföldi kutatási ösztöndíjakat pedig nagyobb mértékben kellene a magyar nép helyszíni kutatására fordítani.

Kívánatos volna, hogy a néprajzi doktori szigorlaton az: előírt görög nyelvet helyettesíthesse a tót, magyarorosz, oláh, szerb, vend, vagy akár a finn, török nyelv is. Mert ma az a helyzet, hogy aki görögpótlós volt, annak a görögből pótérettségi vizsgát kell tennie, ha a néprajzból doktori szigorlatot akar tenni, holott ennek hasznát nem veszi, ha magyar néprajzzal kíván foglalkozni, de nagy hiányát érzi, ha nem tud egy nemzetiségi nyelvet.

30. A Táj- és Népkutató Intézet

Iskoláink inkább oktatnak, mint nevelnek. Akkora tananyaggal kell megküzdenie a gyermeknek, hogy szellemileg szinte megrokkan belé. Hogy holt nyelveket taníthassunk, csökkentjük a földrajzórákat. Jobban ismerjük az ógörögök életét, mint a magyar parasztét. A humanista nevelés szükségességét hangoztatjuk, miközben a humanistának nevelt európai népek állig fegyverbe öltözve, vérbenforgó szemekkel, fogcsattogtatva állanak egymással szemben, hogy egymást kiirtsák.

Azt azonban hiába tanultuk a görög bölcsektől, hogy az ismeretek kezdete az önmegismerés, ez a tanítás nem vált szervessé bennünk. Mintha idegen világban élnénk, nem látjuk,, mi van magunk körül. Nem halljuk a közelgő morajt, nem látjuk a tornyosuló fellegeket.

A létért való küzdelemben lassan ráeszmélünk, hogy egyedül vagyunk és "a nagy világon e kívül nincsen számunkra hely". Divatos szóval élettér. De megismertük-e már ezt a helyet, amely ha áld, ha ver a sors keze bennünket, rajta kell élnünk, vagy halnunk? Ismerjük-e a népet, mely egyetlen erőtartalékunk?

Gróf Teleki Pál, kiváló nevelőnk, már régen látja, hogy nevelésiünk nagyon egyoldalú, hiányos. Az önmegismerésre nem ad módot. Ezért a múlt évben ezen hiány némi pótlására felállította a Táj- és Népkutató Központot, melyet később eléggé közismert okokból feloszlatott ugyan, de munkakörét egyelőre tanszékemre bízta. Így a munka, bár szűkebb keretek között, de ma is folyik.

A táj- és népkutatók a különböző egyetemek, főiskolák felsőbb évfolyamú ifjúságából kerülnek ki, hogy a tájban és a nép közt kutatva a maga szövevényességében lássák és ismerjék meg a problémákat s az életet, hogy ne ítéljenek könnyelműen, felületesen és egyoldalúan. Különös súlyt helyezünk arra, hogy a népéletet ne romantikus szemlélettel nézzék, hanem azt gyakorlatilag is éljék és a saját tapasztalataik alapján ismerjék meg és értékeljék a nemzetfenntartó társadalmi réteget, a parasztságot.

Ez a munkaközösség — melyben csaknem minden tudományág vagy szakma képviselve van, — nem pótolja a tanszékeket, mert habár tudományos anyagot is gyűjt, nem a tudomány elmélyítése a feladata, hanem a helyszíni kutatásra, általános és magyar szemléletre való nevelés.

A jövőben pedig arra törekszünk, hogy a táj- és népkutató munkát az ország összes közép- és felsőfokú iskoláira is kiterjesszük, akár az önképzőkör vagy cserkészet keretén belül, akár azon kívül.

Szükségesnek tartjuk azonban a Táj- és Népkutató Központ vagy Intézet olyan megszervezését, hogy az anyagiak hiánya miatt működése meg ne bénuljon. Esetleg meg lehetne szervezni a Magyarságtudományi Intézet keretén belül is.

31. A Magyarságtudományi Intézet

Azokat a tudományos intézeteket, amelyek a magyarság kérdéseivel foglalkoznak, Magyarságtudományi Intézetbe kellene tömöríteni, hogy tagjai közösen megállapított terv szerint a nemzeti szempontból jelentős, tudományos munkát a sürgősségre és fontosságra való tekintettel egymás közt felosszák és elvégezzék. A Pázmány Péter Tudományegyetem bölcsészeti karán Eckhardt Sándor professzor, ezidei dékán vetette fel az életrevaló eszmét, amit a kar egyhangúlag magáévá tett. Azonban még jobb volna, ha a budapesti egyetemtől független tudományos intézetté nőné ki magát, hogy az ország legjobb erői mind helyet foglalhatnának benne, s vállvetve dolgozhatnának a magyarság tudományáért. Kívánatos lenne, ha a fiatalabb erők nagyobb számmal jutnának benne szóhoz, minit az Akadémián. A népismeret pedig ne játsszon kisebb szerepet, mint a többi magyarságtudomány.

Vissza a 16–22. fejezethezVissza a tartalomjegyzékhezTovább az 32–37. fejezethez

Kezdőlap
Vendégoldal