GYÖRFFY ISTVÁN A NÉPHAGYOMÁNY ÉS A NEMZETI MŰVELŐDÉS Budapest, 1939. 23–31. fejezet |
|||
23. Országos Néphagyományi Tanács Napról-napra
nagyobb a jelentősége népiségünknek, s ha a folyton gyengülő magyar
középosztály nem keresi a kapcsolatot a magyar néppel, akkor elvész.
Mint magyar nemzet csak a hagyományőrző réteggel, a néppel együtt
állhat meg. Népünk kiaknázatlan nagy
értékű hagyományai csak az újabb időben váltak közkinccsé. Eddig a
múzeumok polcain és etnográfus szakemberek könyveiben voltak elrejtve.
A Néprajzi Múzeumot csak külföldiek látogatják és iskolás gyermekek
tanítóik vezetése mellett felsőbb rendeletre. A magyar
középosztálybeliek közül nagyon kevés látogatója van a Néprajzi
Múzeumnak, legfeljebb a gyűjtők keresik fel. A
népi értékeinkre is leginkább a külföldiek terelik a középosztály
figyelmét. Amit a külföld észrevesz, sőt amiért pénzt ad, azt a mieink
is értékelik. Sokan népművészeti gyűjtőkké válnak, egyrészt mert divat,
másrészt mert jó tőkebefektetés. Nem tagadom, sokan vannak, akik
értékelik is a népi műtárgyakat, mégpedig magáért a művészetért. Sokan
— látva a nagy érdeklődést és keresletet — maguk is népművészeti
termelőkké válnak. Úgy gyártják a népművészeti tárgyakat, mint a 70-es
években az úri emberek a népdalt, vagy 100 év előtt a nyelvújítók a
magyar szókat, hozzáértés nélkül, a népművészet kiheverhetetlen kárára.
Képzett néprajzi szakember kevés van, azok is tudományukba elmerülve
dolgoznak, a gyakorlati élettel nem törődnek. Így aztán hozzá nem
értők, a jobbik esetben egyoldalú műkedvelők bukkannak fel mindenütt,
ahol szakemberekre volna szükség, s ezek mondanak véleményt, adnak
tanácsot a szakemberek helyett. Ezek csinálnak terveket, adnak be
javaslatokat, sőt ezek kivitelezik a rossz terveket is. Évek telnek el,
míg minket, szakembereket valaki — akár a közoktatásügyi minisztérium
is — megkérdez, holott meggyőződésem szerint azért tart bennünket az
állam, hogy értsünk a dologhoz. A mi tanácsunk nem kerül pénzbe, s ha
rossz tanácsot adunk, módjában van az államnak bennünket felelősségre
vonni. Lapokat töltene meg, ha mindazt a balfogást felsorolnánk, amit
az utóbbi években a hozzá nem értés okozott, úgy a magánosoknak, de
különösen az államnak nem kis kárára. Ezért
az összes néphagyományi (tárgyi és szellemi néprajz, népművészet, népi
tudás) kérdésekben való tanácsadásra Országos Néphagyományi Tanácsot
kellene felállítani, mely magában egyesítené a tudományosan képzett,
irodalmilag is működő legjobb szakembereket s felkérendők volnának az
összes minisztériumok, hogy szakkérdésben tanácsért ide forduljanak.
Ilyen irányú sürgetésemre a tavaszon az első lépés megtörtént, a
további lépések azonban késnek. Az
Országos Közoktatási Tanács az iskola és könyv útján felülről lefelé
szálló műveltséget képviseli, a hagyományos népi műveltséggel azonban
nem törődik. Ezzel szemben a Néphagyományi Tanács a hagyományozás útján
terjedő ősi népi műveltséget képviselné, melynek a jövőben a nemzeti
nevelésben —. véleményem szerint — nagy szerepet kell játszania, hiszen
a mindennapi életben hivatásos gondviselő nélkül már most is szerepet
játszik. 24. A katonatisztképzés és a népismeret Szinte
feleslegesnek tartom: annak hangsúlyozását, hogy mennyire fontos volna
a népismeret a katonaságnál. Ha a katonatiszt az "emberanyag"-nak csak
parancsol, fegyelmet teremthet ugyan, de válságos időben azok telki
erejére nem számíthat. Lelkesedés nélkül pedig nincs sem kitartás, sem
győzelem. A jó tisztnek tehát kiváló emberismerőnek, jó bajtársnak kell
lennie. Tisztnek azonban nemcsak tiszt a bajtársa, hanem a közlegény
is. A régi magyar hadseregben a tiszteket saját kebeléből maga a
legénység választotta, ezzel "tisztel"-te meg azt, akit magánál
különbnek tartott, akitől tehát parancsot is szívesen elfogadott. A
jelenkori hadviselés nehéz feladatok elé állítja a katonatisztet, ma
már a személyes bátorság nem elég kellék a hadviseléshez. A leendő
tisztnek sokat kell tanulnia. A tiszteket nem választhatja a legénység
a saját soraiból. Mégis a tisztnek arra kell törekednie, hogy a
legénység úgy érezze, mintha közülük való volna. Ezért igen nagy súlyt
kell helyezni a katonatisztképző intézetekben a népismeretre. A
paraszti eredet ne jelentsen hátrányt a katonaiskolákban a felvételnél,
mert mégis csak jobban ismeri a legénységet az, aki közülük emelkedett
ki. Szükségesnek látjuk tehát a
népismereti tantárgyak bevezetését a katonaiskolákba és mindazon régi
jó hagyományok visszaállítását, melyek a magyar lélekből fakadtak,
viszont mindennek az eltávolítását, ami idegenszerű, álmagyar,
magyarkodó, vagy erőltetett. Kétes esetekben pedig mindig a
néphagyomány legyen az irányadó. 25. A jegyzőképzés és a népismeret A
hivatalos felfogás szerint "az impériumot nem lehet oly egyénekre
ruházni, akik ezen beavatkozás kivihetőségével, lélektani lehetőségével
és szakszerűségével, tehát a társas emberi lét módozataival tisztában
nincsenek". Erre azonban a jogi
ismeretek — melyek napjainkig egymagukban képesítették a jegyzőt a
közigazgatásra — nem elegendők. Feltétlenül ismernie kell a jegyzőnek a
közigazgatottat, a népet is. Csak a népélet alapos ismeretével tudja a
hatalmat a közjó javára gyakorolni, s tudja a felsőbb hatóságokat
helyesen tájékoztatni, hogy célszerűtlen vagy végrehajthatatlan
rendeleteket ne adjanak ki. Mivel
pedig a közigazgatás a népért van, nem pedig fordítva, a népismeretet a
közigazgatási ismeretek alapjává kell tennünk. Ezért szükségesnek
tartanám a népismeretet a jegyzői tanfolyamon vizsgázás
kötelezettségével taníttatni. Ilyen irányú részletes javaslatot az
Országos Közoktatásügyi Tanács felszólítására már két évvel ezelőtt be
is nyújtottam, mivel az akkori belügyminiszter hajlandónak nyilatkozott
a népismeret bevezetésére a községi közigazgatási tanfolyamokon, később
azonban ott elaludt az ügy. De az akadémiákon, egyetemeken is tanítani
kellene a jogászokat a népismeretre. 26. A papképzés és a népismeret A lelkészek, akiknek legnagyobb része a nép között éli le az életét, éppúgy nem tanulnak népismeretet, mint a jegyzők. Szinte
felesleges hangsúlyoznom a néplélektani ismeretek nagy jelentőségét.
Ahhoz, hogy a pap lelki közösségben éljen a néppel, ismernie kell a nép
egész lelkivilágát. Ezt pedig könyvekből nem tanulhatja meg, mert a
népi közösségek magatartása vidékenként más és más. A papnak magának
kell a nép lelkét megismernie a velük való együttélés közben. A
népismeret arra tanítja meg, hogy kell a nép között forognia, mik azok
a szempontok, melyek szerint a népet megismerheti. A nép társadalmi
bajait sokkal tisztábban látná, ha társadalomrajzot is tanulna. A nép
szellemi hagyományai iránti fogékonyságot is be kellene oltani a fiatal
lelkészbe. A lelki és szellemi kapcsolat kialakítása a nép és a lelkész
között a legfontosabb feladat egyike, ebben a néplélektan,
társadalomrajz és néprajz nagy segítségére lenne a lelkésznek. A
lelkészképző intézeteknek is — felekezetre való különbség nélkül —
javaslom a néprajz, néplélektan, társadalomrajz bevezetését és
tanítását legalább is olyan mértékben, mint a jegyzői tanfolyamokon. Meg
kell itt jegyeznem, hogy a külföldön több helyen (pl. Finn-,
Észtországban) a lelkészek, tanítók kiváló néprajzi képesítésben
részesülnek, a néphagyománygyűjtés nagyrészt az ő vállaikon nyugszik.
Nálunk is a múlt század második felében oly kiváló egyházi férfiak
voltak a nép szellemi hagyományainak gyűjtői, kutatói, mint Ipolyi
Arnold, Kandra Kabos, Kriza János, Kálmány Lajos stb. Sajnos, ez a
nemzeti irányú és célú gyűjtőtevékenység a lelkészek körében nem
engedett mélyebb gyökeret. Erdélyben azonban a református
lelkészképző-intézet növendékei, felismervén a néphagyomány
nemzetmegtartó erejét, nagy erővel látnak a gyűjtéshez, bár ez iránt az
idősebb nemzedék részéről még nem mutatkozik kellő megértés. 27. A tanítóképzés és a népismeret A
néphagyományok értékelésére és megbecsülésére elsősorban a néptanítókat
kell ránevelnünk, mégpedig mindjárt a tanítóképzőben,
Tanító-növendékeink nagy része már a szülői házból népi hagyományokat
hoz magával, de mert azt látja, hogy ennek a tanítóképző nevelési
programjában jóformán nincs semmi szerepe, maga sem becsüli semmire.
Mikor pedig az életbe kikerül, egy felsőbbrendűnek minősített
műveltségideál nevében maga is pusztítójává válik a neofiták
fanatizmusával minden népi hagyománynak, "parasztosság"-nek, s maga is
igyekszik felismerhetetlenül elvegyülni a középosztályban. "Ma
már a környezetismeret pedagógiai követelmény. Ez azonban nem merülhet
ki a ’szülőföld földrajza’ fontosságának hangsúlyozásával. A tanítónak
ismernie kell azt a népi közösséget, amely a tanítványt formálta, s
amelynek ismét részesévé lesz a tanítvány, ha az iskolából kikerül."
írja Bálint Sándor. [* Ethnographia, 1937.] A
tanítót arra kell nevelni, hogy a népi hagyományt legalább is annyira
becsülje, mint az iskolakönyv-műveltséget. "Legyen tisztában azzal,
hogy az iskolai nevelés csak időleges, maradandónak csak a hagyományos
népi tudást tekinthetjük." Az iskola nyújtotta tudás évek múlva a
legjobb esetben is az írni-olvasni tudásra, a négy számtani
alapműveletre, s a hit legelemibb ismeretére zsugorodik össze. Minél
jobban be tudja kapcsolni az iskolai műveltséget a nép hagyományos
műveltségébe, annál maradandóbb lesz az iskolai műveltség a nép körében. A
néprajzot a tanítóképzőkben nemcsak mint külön tantárgyat kívánjuk
taníttatni, de az összes tantárgyakban is a népi szemléletnek kell
uralkodnia. A helyi hagyomány legyen az az alap, amire az elemi oktatás
ráépül. 28. A középiskola és a népismeret A
néphagyomány a népi műveltség összessége. Nincs az életnek egyetlen
olyan vonatkozása sem, amelyben a hagyomány törvénye, a szokás el ne
tudná igazítani a falusi embert. Az iskola és a könyv nyújtotta
műveltség a nép körében ehhez képest nagyon szűk körű, és nem
pótolhatja a hagyományt, de nem is lehet célja, hogy teljesen pótolja. A
néphagyomány, a népi tudás a magyar nemzeti műveltség tartozéka. A
középosztálynak annyira magáévá keli ezt tennie, mint amennyire sajátja
a magyar nyelv. Nem elégedhetünk meg tehát azzal, hogy népi elemeket
vegyünk át a magasabb műveltségünkbe, hanem a nemzeti műveltség
alapjává kell tennünk a népi hagyományt. Ezen kell tehát nyugodnia a
középosztály nemzeti műveltségének is, mely így alátámasztva az
elnemzetietlenítés veszélye nélkül hordozhatja az európai műveltséget
is, mert hiszen az európai művelt népek közösségébe is beletartozunk. A
középiskola az az iskolatípus, mely alapot ad az európai műveltségszint
elérésére. Ez az iskola azonban idáig csak a középosztály hagyományait
vette tekintetbe s elgondolásunk szerint a jövőben el kell fogadnia
alapul a néphagyományt is. Ha ezt megvalósítjuk, áthidaltuk azt a
roppant szakadékot, amely a nép és a középosztály között fennáll. A
középiskolába azonban nemcsak önálló tantárgyként óhajtjuk bevinni a
népismeretet, hanem valamennyi tantárgy alapjává kívánjuk tenni. Így a
vallási órákban a néplélektant, társadalomrajzot, a magyar órákban a
magyar népnyelvet, népköltészetet, a történelmi órákban a
néphagyományt, a népi művelődést, társadalomrajzot, település- és
népiségtörténetet, a földrajz-természetrajzi órákban a
település-földrajzot, tárgyi néprajzot, az ének és zeneórákban a
népzenét, a tornaórákban a népi játékokat, táncot stb. Minden
középiskolai tantárgynak a néphagyományból kell kiindulnia és az egész
tanmeneten ezen alapelvnek kell végighúzódnia az első osztálytól
egészen az érettségi vizsgáig. Még az európai művelődés csúcspontján
sem mondhatunk le arról a kiaknázatlan, nagy nemzeti megújhodást
jelentő forrásról, amit a néphagyomány jelent, aminthogy eszünkbe sem
jut a magyar nyelvet egy világnyelvvel felcserélni. Egyébként Európa is
azt kérdezi tőlünk, hogy mi az, amivel az európai műveltséget a
magunkéból gazdagítottuk, s nem azt nézi, hogy átvettünk-e mindent,
amit az európai művelődés nyújthat. Európa az egyéniséget keresi
bennünk és nemzeti elfogultság nélkül mondhatom, hogy azok is vagyunk.
Ha nem kötik béklyóba a magyar iskolázást a nem reánk szabott külföldi
tanterv-sablonok, hanem magyar szemmel, szívvel, lélekkel és
bátorsággal nyúlunk középiskoláink reformjához, ahhoz a nemzeti
életösztön parancsára a magyar népi-nemzeti irányban kell haladnunk,
különben elvesztünk. Ezzel az iránnyal érjük el az egységes magyar
nemzeti művelődést, mely urat, parasztot egyformán összeköt. A
középiskolai tanterv ilyen irányú átdolgozását azonban csak magyarlelkű
tanférfiaktól várhatjuk. Akik ennek híjával vannak, azokban még ha
megvan is a jóakarat bennük, elsikkad a lényeg, munkájuk csak
"magyarkodás" lesz. Ebben a kérdésben megalkudni nem lehet. Vagy már
most alapjává tesszük a középiskolai tantárgyaknak, vagy várjunk vele
mindaddig, míg fel nem nő egy olyan magyarlelkű tanárnemzedék, mely a
néphagyomány nemzeti jelentőségével tisztában van. Addig pedig a
népismeret (néprajz, néplélektan, társadalomrajz) hallgatását tegyük
kötelezővé az egyetemeken. A
középiskolával kapcsolatban keli megemlékeznünk a cserkészetről is. A
cserkészet igen jó jellemnevelő intézmény, azonban abban az időben vert
gyökeret hazánkban, amikor még nem döbbentünk reá, hogy a világon
egyedül vagyunk, s nem számíthatunk senkire, csak önmagunkra. Hittünk
az emberiség szolidaritásában és egy európai lélek kialakításának
lehetőségében. A cserkészet bizonyos mértékig nemzetközi intézmény
volt, de lassanként mindenütt nemzeti irányt vett fel. Nem kicsinylem
le a cserkészmozgalom nagy nevelő értékét, de kívánatosnak látom, hogy
hazánkban is alkalmazkodjék korunk uralkodó eszméjéhez s a magyar
népi-nemzeti hagyományokat minden vonalon juttassa érvényre. A
cserkészben ne csak minta európai polgárt, de minta magyart is lássunk.
Minta magyar pedig akkor lesz, ha nemcsak a középosztály, hanem a
magyar nép értékeinek is képviselőjévé válik. Szükségesnek látjuk, hogy
a cserkész a néphagyomány értékelésében és ápolásában elől járjon, és
ne elégedjék meg holmi népi motívumok felvételével. Na magyarkodjék,
hanem lelkileg is egyesüljön a néppel, így lesz majd belőle igazi
nemzetvezető réteg. 29. Az egyetem és a népismeret Az
emberiség szaporodik, a megélhetés nehezedik, ennek következtében a
létért való küzdelem egyre erősödik. A nemzetek békés együttélése
mintha utópiává lenne. Szorongatott helyzetében minden nemzet segítség
után néz és mind ráeszmél, hogy legbiztosabban csak önmagára számíthat.
A német az egész világon szétszórt fiait számbaveszi, és igyekszik
bennük a német lelket megtartani. Minekünk
is számba kell vennünk, hogy kik tartoznak közénk, s az élet eljövendő
nagy harcaiban kikre számíthatunk. Annak a ténynek felismerése, hogy a
nép is beletartozik a nemzet fogalmába, azzal jár, hogy a népet meg
kell ismernünk és a nép hagyományos műveltségét is nemzeti műveltségnek
kell minősítenünk. A nép megismerésének pedig egyetlen módja az, hogy
előítélet vagy kultúrgőg nélkül közeledjünk hozzá; tanuljunk is tőle,
ne csak tanítsuk. Magyar néprajzra
hivatalosan csak egyetlen tanintézet képesít Magyarországon, a Pázmány
Péter Tudományegyetem Néprajzi Intézete, ez is csak öt év óta. Ez az
egyetlen tanszék azonban nem elég. Ennek felállítása csak kezdő
lépésnek tekinthető, melyet a magyar népismereti tanszékek egész sora
kell, hogy kövessen. Meg kell szervezni a tanszékeket a vidéki
egyetemeken, a Műegyetemen, valamint egyéb főiskolákon is. Sőt a
népismeret egyes ágaira — mint a magyar társadalomrajz, néplélektan —
külön tanszékeket kellene állítanunk. De
ha megszerveztük, gondoskodni kell róla, hogy hallgatósága is legyen. A
néprajz ugyanis nem kötelező tantárgy sem a Tanárképző Intézetben, még
kevésbé anyaga a tanárvizsgálatnak. Mikor ezelőtt két évvel ilyen
irányú kéréssel fordultam a Tanárképző Intézethez és a Tanárvizsgáló
Bizottsághoz, az elutasított. A
magyar népismeret azonban nemcsak a középiskolai tanárok kötelessége,
hanem minden magyar emberé. A magyar népismeretnek szoros kapcsolata
van minden humánus tantárggyal. Egyelőre azonban beérnénk azzal is, ha
akkora szerepet kapna oktatásunkban, — mint mondjuk — a görög nyelv. A
főiskolai ösztöndíjak szétosztásánál is nagyobb szerepet kellene
juttatni a népismeretnek. Szomszédaink tanulmányozása nélkül a magyar
népismeret egyoldalú és nagyon hiányos. A románokat, szerbeket,
horvátokat, vendeket, cseheket, tótokat, kisoroszokat alaposan kellene
tanulmányoznunk. E célból szaporítani kellene az ösztöndíjakat. A
belföldi kutatási ösztöndíjakat pedig nagyobb mértékben kellene a
magyar nép helyszíni kutatására fordítani. Kívánatos
volna, hogy a néprajzi doktori szigorlaton az: előírt görög nyelvet
helyettesíthesse a tót, magyarorosz, oláh, szerb, vend, vagy akár a
finn, török nyelv is. Mert ma az a helyzet, hogy aki görögpótlós volt,
annak a görögből pótérettségi vizsgát kell tennie, ha a néprajzból
doktori szigorlatot akar tenni, holott ennek hasznát nem veszi, ha
magyar néprajzzal kíván foglalkozni, de nagy hiányát érzi, ha nem tud
egy nemzetiségi nyelvet. 30. A Táj- és Népkutató Intézet Iskoláink
inkább oktatnak, mint nevelnek. Akkora tananyaggal kell megküzdenie a
gyermeknek, hogy szellemileg szinte megrokkan belé. Hogy holt nyelveket
taníthassunk, csökkentjük a földrajzórákat. Jobban ismerjük az ógörögök
életét, mint a magyar parasztét. A humanista nevelés szükségességét
hangoztatjuk, miközben a humanistának nevelt európai népek állig
fegyverbe öltözve, vérbenforgó szemekkel, fogcsattogtatva állanak
egymással szemben, hogy egymást kiirtsák. Azt
azonban hiába tanultuk a görög bölcsektől, hogy az ismeretek kezdete az
önmegismerés, ez a tanítás nem vált szervessé bennünk. Mintha idegen
világban élnénk, nem látjuk,, mi van magunk körül. Nem halljuk a
közelgő morajt, nem látjuk a tornyosuló fellegeket. A
létért való küzdelemben lassan ráeszmélünk, hogy egyedül vagyunk és "a
nagy világon e kívül nincsen számunkra hely". Divatos szóval élettér.
De megismertük-e már ezt a helyet, amely ha áld, ha ver a sors keze
bennünket, rajta kell élnünk, vagy halnunk? Ismerjük-e a népet, mely
egyetlen erőtartalékunk? Gróf Teleki
Pál, kiváló nevelőnk, már régen látja, hogy nevelésiünk nagyon
egyoldalú, hiányos. Az önmegismerésre nem ad módot. Ezért a múlt évben
ezen hiány némi pótlására felállította a Táj- és Népkutató Központot,
melyet később eléggé közismert okokból feloszlatott ugyan, de
munkakörét egyelőre tanszékemre bízta. Így a munka, bár szűkebb keretek
között, de ma is folyik. A táj- és
népkutatók a különböző egyetemek, főiskolák felsőbb évfolyamú
ifjúságából kerülnek ki, hogy a tájban és a nép közt kutatva a maga
szövevényességében lássák és ismerjék meg a problémákat s az életet,
hogy ne ítéljenek könnyelműen, felületesen és egyoldalúan. Különös
súlyt helyezünk arra, hogy a népéletet ne romantikus szemlélettel
nézzék, hanem azt gyakorlatilag is éljék és a saját tapasztalataik
alapján ismerjék meg és értékeljék a nemzetfenntartó társadalmi
réteget, a parasztságot. Ez a
munkaközösség — melyben csaknem minden tudományág vagy szakma
képviselve van, — nem pótolja a tanszékeket, mert habár tudományos
anyagot is gyűjt, nem a tudomány elmélyítése a feladata, hanem a
helyszíni kutatásra, általános és magyar szemléletre való nevelés. A
jövőben pedig arra törekszünk, hogy a táj- és népkutató munkát az
ország összes közép- és felsőfokú iskoláira is kiterjesszük, akár az
önképzőkör vagy cserkészet keretén belül, akár azon kívül. Szükségesnek
tartjuk azonban a Táj- és Népkutató Központ vagy Intézet olyan
megszervezését, hogy az anyagiak hiánya miatt működése meg ne bénuljon.
Esetleg meg lehetne szervezni a Magyarságtudományi Intézet keretén
belül is. 31. A Magyarságtudományi Intézet Azokat
a tudományos intézeteket, amelyek a magyarság kérdéseivel foglalkoznak,
Magyarságtudományi Intézetbe kellene tömöríteni, hogy tagjai közösen
megállapított terv szerint a nemzeti szempontból jelentős, tudományos
munkát a sürgősségre és fontosságra való tekintettel egymás közt
felosszák és elvégezzék. A Pázmány Péter Tudományegyetem bölcsészeti
karán Eckhardt Sándor professzor, ezidei dékán vetette fel az
életrevaló eszmét, amit a kar egyhangúlag magáévá tett. Azonban még
jobb volna, ha a budapesti egyetemtől független tudományos intézetté
nőné ki magát, hogy az ország legjobb erői mind helyet foglalhatnának
benne, s vállvetve dolgozhatnának a magyarság tudományáért. Kívánatos
lenne, ha a fiatalabb erők nagyobb számmal jutnának benne szóhoz, minit
az Akadémián. A népismeret pedig ne játsszon kisebb szerepet, mint a
többi magyarságtudomány. |
|||
|
Kezdőlap | Vendégoldal |