GYÖRFFY ISTVÁN A NÉPHAGYOMÁNY ÉS A NEMZETI MŰVELŐDÉS Budapest, 1939. 32–37. fejezet |
|||
32. A Néprajzi Múzeum Bár
a néphagyományok gyűjtésével hazánkban egyesek már a múlt század első
felében is foglalkoztak, intézményesen azonban csak a múlt század
utolsó évtizede óta gyűjtjük a hagyományokat. Először a Magyar Néprajzi
Társaság alakult meg 1889-ben, majd az ezredéves kiállítás idején a
Nemzeti Múzeum egyik osztályaként a Néprajzi Osztály. Egy félszázad óta
ez a két intézmény foglalkozott hivatásosan Magyarország tárgyi és
szellemi hagyományainak gyűjtésével és feldolgozásával. Az egyetemi
néprajzi tanszék és a vele kapcsolatos Néprajzi Intézet csak a jelen
évtizedben alakult meg, s állott a nagy nemzeti feladat szolgálatába. A
Nemzeti Múzeum Néprajzi Osztálya már megalakulásakor sok nehézséggel
küzdött. Az ezredéves kiállításból örökölte a kiállítási falu
hevenyészve gyűjtött, nagyobbrészt mondvacsinált berendezési anyagát,
melyet holt teherként cipel és gondoz azóta is. Bár bekerült Herman
Ottó igazán elsőrendű halászati és pásztoréleti gyűjteménye is, de
Herman Ottó és a Néprajzi Múzeum régi igazgatói között dúló ellentétek
miatt nem került az értékes anyag a Múzeumban feldolgozás alá. Az ifjan
elhalt első igazgató után anthropológus került a Múzeum élére, aki a
háború kitöréséig rendelkezésére állott igazán jelentős javadalmakat
nem használta fel céltudatos és tervszerű gyűjtésekre és kiadványokra.
A háború kitörése után a pénz vásárlóereje lejjebb szállott, a szükség
pedig rákényszerítette a népet, hogy régi dolgait is felhasználja s ma
már, egy negyedszázad után, kevés a lehetőség a tárgyi gyűjtésre,
különösen ha a Néprajzi Múzeum a háború előtti javadalmának csak egy
töredékével dolgozik. Régi, szakképzett tisztviselőit nagyrészt
elvesztette s az újabb, szakképzett ifjú etnográfus nemzedék nagyrészt
a Múzeumon kívül rekedt. Nyíltan megmondhatjuk, hogy a Néprajzi Múzeum
ez évig inkább hanyatlott, mint fejlődött. Hanyatlásának egyik oka az
is, hogy az 1934. évi Nemzeti Múzeumi törvény a Néprajzi Múzeum
viszonylagos önállóságát megszüntette s beosztotta a Magyar Történeti
Múzeumba s most annak egyik tára. Pedig ha van múzeum, melynek ma a
legnagyobb szerepet kell juttatnunk s legjobban kellene ellátnunk, az a
Néprajzi Múzeum. A gyűjtési lehetőség már csak 1–2 évtized. A rohanó
civilizáció minden hagyományt elsöpör s nemsokára nem lesz mit
gyűjtenünk. Volt nemzetiségeink kettőzött erővel gyűjtik
hagyományaikat, mely nagyrészt rájuk szállt magyar örökség s a mi
levetett és meg nem becsült hagyományunk az ő kultúrateremtő
képességüket fogja bizonyítani, mert — hiszen talán mondanom sem kell —
egyik sem ismeri be a magyar műveltséghatást, hacsak a kezeink között
levő bizonyítékokkal reá nem kényszeríthetjük. A Néprajzi Múzeumnak a
Magyar Történeti Múzeumba való beolvasztásával egyidejűleg a régi
szakemberek megváltak a Néprajzi Múzeumtól s a megüresedett állásokat
más tárakban töltötték be, így a Néprajzi Tár tisztviselői kara nagyon
megfogyatkozott. Külföldön több
helyen törvény kötelezi a néprajzi múzeumok tisztviselőit arra, hogy
évente 2–3 hónapig künn a nép között élve gyűjtsenek. Nálunk ilyen
kötelezettség nincs. Sőt idáig alkalom is alig adódott arra, hogy a
tisztviselő a helyszínen maga gyűjtsön. A Múzeum évtizedeken, át
többnyire kereskedőktől vásárolt. Az ilyen módon gyűlt, vagy kétes
értékű ajándékokból gyarapodott tárgy részint drága, részint az eredete
is megbízhatatlan. Mivel a nagyközönség műkedvelő gyűjtői — mondhatnám
kizárólag — a népművészeti értékű tárgyakat gyűjtik, a kereskedők is
elsősorban ezek számára gyűjtenek, mert a magángyűjtők pénzesebbek,
mint a Néprajzi Múzeum. Rendesen azt vitték a kereskedők a Múzeumba
csaknem mostanáig, ami olcsóbb portéka, vagy ami a gyűjtők közt nem
kelendő. A nagyközönség a néprajzi múzeumainkban túltengő népművészeti
tárgyakat látva, hajlandó a néprajzot a népművészettel összetéveszteni, pedig a népművészet a néprajznak csak egy része. Az
1934. évi múzeumi törvény azzal indokolta a Néprajzi Múzeumnak a Magyar
Történeti Múzeumba való beolvasztását, hogy a néprajz
művelődéstörténeti irányú tudomány és a Magyar Történeti Múzeumban van
a helye. A Néprajzi Múzeumnak azonban
tekintélyes külföldi és tengerentúli gyűjteménye van, mely a Magyar
Történeti Múzeum keretébe nem illik bele. Másrészt a néprajzi tudomány
újabban nemcsak művelődéstörténettel, hanem: a földrajzzal,
társadalomtudománnyal és a lélektannal, embertannal is kapcsolatot
tart, tehát a történelmi elv sem kizárólagosan döntő a néprajz
hovatartozását illetőleg. A Néprajzi Múzeumnak minél előbb vissza
kellene adni az önállóságát és a Magyar Történeti Múzeummal egyenlő
rangú múzeummá kellene szervezni, mert ma olyan mostoha a helyzete,
mint azé a társadalmi rétegé, amelynek hagyományait és jellegeit volna
hivatva képviselni. A Néprajzi Múzeum
szinte napjainkig abban az irányban haladt, amit első igazgatója, az
ifjan elhalt Jankó János kijelölt. Ez az irány azonban már teljesen
elavult. Hogy egyebet ne mondjak, a szellemi néprajzi gyűjtést a
legújabb időkig a Múzeum nem tartotta feladatának, ebből mindössze a
zenefolklórt vállalta, de ezt is külső emberek kezdeményezésére és
segítségével. Gyűjtési vagy munkaterve ma sincs. A magyar nemzeti
megújhodás nagy munkájában jóformán semmi jelentőséggel nem bír. Pár év
óta még a kutatók is elmaradoztak a Múzeumból. Szakkérdésben a közönség
más intézményekhez fordul, sokszor olyanokhoz, ahol bürokratizmus
nélkül azonnal feleletet kap ugyan, de ezek a feleletek a
felületességében, inkább megerősítik a közönséget, ahelyett, hogy
helyes irányba terelnék. Az utóbbi 40
év alatt vidéki városainkban is számos múzeum létesült. Ezek csaknem
mindegyikének néprajzi gyűjteménye is van. A városok és vármegyék által
fenntartott múzeumot rendesen egy-egy helybeli műkedvelő gyűjtő
alapozta meg, rendesen később is ez vezette. Az
első vezetők elhunytával felmerült a vezetők pótlásának kérdése s az
1934. évi törvény úgy intézkedett, hogy múzeumokat csak okleveles és
múzeumkezelésben is képzett tisztviselő vezethet. Sajnos, a törvény
megengedi, hogy bármiféle doktori oklevéllel lehet valaki múzeumi
tisztviselő, ha a Nemzeti Múzeum megfelelő tárában egyévi gyakorlati
munkát végzett. A törvény értelmében tehát jogi vagy államtudományi
doktor is lehet etnográfus, ha egy évet töltött a Néprajzi Múzeumban.
Ennyi idő alatt természetesen nem lehet a néprajzi tudományt
elsajátítani, legfeljebb némi kevés múzeumi gyakorlatra tehet szert az
illető. Erről azonban a jelöltnek szakemberekből álló bizottság előtt
nem kell vizsgáznia. Ha pedig régészeti gyűjteményt is kell kezelnie,
az évet a Magyar Történelmi Múzeum megfelelő táraiban megosztva kell
eltöltenie. Így nem csodálkozhatunk rajta, hogy vidéki múzeumaink
egyik-másikában még nagyon kezdetleges állapotok vannak. A
múzeumi törvényt úgy kellene módosítani, hogy a múzeumőrök az Egyetemek
bölcsészeti karán a Tanárképző Intézethez hasonló Múzeumi Tisztképző
Intézetben szakprofesszorok által képeztessenek ki szakemberekké, s
ezzel egyidejűleg a Néprajzi Múzeumban gyakorlati kiképzést is
nyernének, s felkészültségüket vizsgákkal igazolnák. Szükséges
volna, hogy a vidéki múzeumok néprajzi anyagát a budapesti Néprajzi
Múzeum lefényképezné, hogy Budapesten is bárki által tanulmányozhatóvá
lenne. Nagy baj az is, hogy nálunk a
vidéki néprajzi múzeumok semmiféle tudományos kapcsolatban nincsenek
sem egymással, sem a budapesti Néprajzi Múzeummal, így egy országos
munkaprogramról szó sem lehet. Finnországban pl. az összes múzeumok
tisztviselői évente más-más vidéki város múzeumában kongresszust
tartanak, ahol az évi programot megbeszélik, szakelőadásokat tartanak s
a kongresszus többnapi tanulmányúttal végződik a környék megismerésére.
Nálunk előre megállapított országos munkaprogram magában a Néprajzi
Múzeumban sincs. Ezért még Csonka-Magyarországnak is vannak megyéi,
ahonnan jóformán semmi tárgyat nem tud felmutatni a Néprajzi Múzeum. Csalódik
a közönség, ha azt hiszi, hogy a Néprajzi Múzeumban mindent megtalál,
ha egy terület néprajzi monográfiáját meg akarja írni. Csak bizonyos
tárgyakat talál, melyek legfeljebb egy néprajzi munka ábrákkal való
ellátására használhatók fel Azonban, ha valaki a tárgyaknak az élettel
való kapcsolatára keres adatokat, vajmi keveset talál, mert a tárgyak
kilenctized része nem a szakemberek helyszíni gyűjtése, hanem
kereskedőktől való vétel, akik természetesen szakszerű magyarázatokat
nem tudtak a tárgyaidhoz fűzni. Legnagyobb baj pedig az, hogy nálunk a
múzeumok idáig csak tárgyakat gyűjtöttek, az életet nem tanulmányozták
s a szellemi néprajzi gyűjtést pedig teljesen elhanyagolták. Pedig a
tárgy inkább fennmarad a népnél1, a parasztház múzeumaiban: a padláson,
kamrában, színben, tanyán, pincében stb., míg a szellemi néphagyomány —
ha nincs, aki átvegye, vagy lejegyezze — az öregekkel együtt sírba
száll. Az eddig összegyűjtött anyag inkább az élet rendkívüli megnyilvánulásait mutatja, a népművészetet vagy az ünnepek szokásait. A hétköznapi, nehéz, primitív élet többnyire kívül reked a néprajzi kutatások régen meghúzott körén, vagyis a kutatás iránya és módja is már "muzeális" a szó szoros értelmében. A
magyar Történeti Múzeum alá rendelt Néprajzi Múzeum ez év elején két új
fiatal szakembert kapott, akik, ha elegendő anyagi erő áll
rendelkezésükre, a Néprajzi Múzeumot kizökkentik tespedtségéből, de a
vidéki múzeumokra is sort kellene keríteni. 33. A szabadtéri múzeum Néprajzi
Múzeumaink néphagyománygyűjtése felette egyoldalú. Csak kiállításra
alkalmas, főként népművészeti értékű tárgyakat gyűjtenek. Inkább
esztétikai, nem pedig művelődéstörténeti, oktatócélokat szolgálnak. A
kezdetleges művelődés egyszerű tárgyait nem igen gyűjtik. Azokra a
tárgyakra sem terjed ki gyűjtőtevékenységük, melyek nagyságuknál fogva
nem helyezhetők el a Múzeum termeiben, ilyenek pl. a szekerek, nagy
borsajtók, székelykapuk, hajók, különféle malmok, fatornyok, stb. Ezeket
a nagyméretű tárgyakat ugyan fényképeken is be lehet gyűjteni, de a
fénykép csak a tárgy felületéről ad némi képet, a belső szerkezetük
örökre elvész. Így a fénykép a tárgyat semmiképpen nem pótolja. A
nagy tárgyak bemutatására a szabadtéri múzeumok a legalkalmasabbak, hol
a tárgyak valami tágasabb területen, a szabadban, eredeti céljuknak
megfelelően, vannak felállítva. Az első stockholmi ilyen múzeumról
"Skanzen"-nek nevezzük a hasonló szabadtéri múzeumokat. Ma már nemcsak
Stockholmban, hanem Finn-, Észt-, Lettországban, Dániában is épültek
hasonló múzeumok, sőt az oláhok Kolozsváron szintén létesítenek egy
ilyenféle múzeumot. Nagyon
időszerűnek látom egy magyar szabadtéri néprajzi múzeum létesítését,
mégpedig a mostani Néprajzi Múzeum szomszédságában, a Népligetben. A
Népliget ma csaknem teljesen "nép"-telen, de a szabadtéri múzeummal
Budapest közönségét ide lehetne szoktatni. A terület akkora nagy, hogy
száz épület vagy nagy tárgy elhelyezése nem veszélyezteti a "liget"
jellegét. Egyébként a svéd Skanzenben sincs száznál több tárgy. Az a
panasz, hogy a Néprajzi Múzeum a központtól messze van, mindjárt elesik
a szabadtéri múzeum felállításával, mert a nagy teret igénylő
szabadtéri múzeumot a város szívében nem lehet megépíteni, azt pedig
talán indokolnom sem kell, mennyire szükséges, hogy a Néprajzi Múzeum a
Skanzen mellett legyen, s annak felügyelete alatt álljon. A
szabadtéri múzeum megvalósítása nem igényel túl nagy költséget. Egy-egy
objektum megszerzése, lebontása és újból felépítése 1000–2000 pengőnél
alig kerül többe, sőt kisebb vagy egyszerűbb tárgyak, mint a cserény,
karám, szárnyék, útszéli fakereszt, kopjafáskeresztes-temető, putri,
gémeskút stb. annyiba sem. Ha a nagyobb tárgyakból, mint a szélmalom,
szárazmalom, vízimalom, hajómalom, ház, csűr, pince, fatemplom,
fatorony, csárda stb. évente csak öt darabot, a kicsinyekből is
ugyanannyit állítanánk fel, tíz év alatt elérnénk a svéd Skanzen mai
mértékét. Hangsúlyozom, hogy a
szabadtéri múzeum első- és utolsósorban is múzeum, melynek létrehozása,
berendezése és kezelése múzeumi szakemberek feladata. Emellett
másodsorban idegenforgalmi látványosság is lehet. Az anyag kiválogatása
tehát egyedül néprajzi szakemberek feladata, úgyszintén a lebontás és
felállítás ellenőrzése is. A munkát azokkal a falusi emberekkel kell
végeztetni, akik járatosak benne. Az építészmérnök legfeljebb műszaki
kérdésekben adhat tanácsokat. Azért tartom szükségesnek ezt
hangsúlyozni, mert építészek etnográfus szakemberek kikapcsolásával
építettek már eddig is vidéken, sőt Budapesten is idegenforgalmi
népházakat, amelyek paródiái a népi háznak. Az ellen meg már eleve
tiltakozunk, hogy "felfokozott" parasztházakat építsenek, amelyeket
"nem kell szégyellnünk" az idegenek előtt. Az idegent nem lehet
becsapnunk, mert ha vidékre megy, úgyis látni fogja a szegénységünket
és elmaradottságunkat. Meg kell említenem, hogy ilyen törekvést még az
oláhok sem visznek be a kolozsvári szabadtári múzeumukba, mert ott is,
mint más országban, múzeumi szakemberek kezében van a dolog. A
szabadtéri múzeumot, amelyet gróf Teleki Pál még kultuszminiszter
korában tervbe vett, néprajzi szakemberek elgondolása alapján meg kell
valósítanunk, hiszen a fokozatos felállítás nem igényel egyszerre túl
nagy összeget. Ezen összeg előteremtésében, pedig úgy a fővárosnak,
mint az idegenforgalmi intézményeknek részt kell venniök, mert
tudományos értéke mellett páratlan idegenforgalmi jelentősége is lenne
a magyar szabadtéri múzeumnak. A szabadtéri múzeum pedig csatoltassék a
Néprajzi Múzeumhoz és helyeztessék néprajzos szakemberek felügyelete
alá, nehogy a hozzánemértés vagy az üzleti mohóság helyrehozhatatlan
károkat okozzon benne. 34. Néprajzi műemlékek Másik,
nem kevésbé fontos, és a szabadtéri múzeummal szorosan összefüggő
feladat a néprajzi műemlékek törzskönyvezése. Ma még azt sem tudjuk,
hogy miféle népi műemlékeink vannak. Szükségesnek
látnám a vidéki múzeumok Főfelügyelőségének bevonásával az ország
összes néprajzi műemlékét összeíratni és törzskönyvezni. Ez nem
jelentené azt, hogy a Műemlékek Országos Bizottsága köteles volna
fenntartani azokat, csak arra ügyelne, hogy engedélye nélkül le ne
bontsák. Ha a lebontást a tulajdonosok bejelentenék, akkor vagy
megvenné a Szabadtéri Múzeum, vagy lefényképezés után kiadná a
lebontási engedélyt. Ha a vidéki múzeumok mellett már létesültek
szabadtéri múzeumok (mint pl. Veszprémben, Balassagyarmaton), akkor ott
is el lehetne helyezni a gyűjtési területről származó épületet vagy
tárgyat. Felesleges hangsúlyoznom, hogy milyen nagy érték pl. az
Alföldön egy szárazmalom, ahol a törökvilág a föld színéről minden
építészeti emléket eltörölt. A szélmalom — melyet a legjobb költőink,
mint az Alföld jellegzetességét sokszor megénekeltek — a legnagyobb
mértékben hozzátartozik az Alföld tájképi szépségéhez. Ha a
vadmadaraknak a Kis-Balatonon és egyebütt menedékhelyet hagyunk (amit
én is helyeslek), akkor a népi emlékeknek is menedékhelyet kell
csinálnunk, mert a vadmadár, a vízi flóra és más természeti szépség
vagy ritkaság nem állhat közelebb hozzánk, mint a magyar nép
pusztulásnak indult művészi, vagy tudományos értékű hagyománya. 35. A szellemi néprajzi gyűjtés Tárgyi
néprajzi néphagyományunk gyűjtése, az említett egyoldalúságtól
eltekintve, szépen halad. Annál szomorúbb helyzetben van a szellemi
néprajzi gyűjtés, mely voltaképpen hamarabb kezdődött, mint a tárgyi
gyűjtés. Mivel nálunk a néprajznak a
háború utáni évekig nem volt tanszéke, nem igen volt rendszeresen
képzett etnográfus sem. A tárgyi ethnográfus rajz-, földrajztanárokból,
a szellemi néprajz gyűjtői irodalomtanárokból maguktól képződtek.
Ennélfogva a tárgyi etnográfus az ornamentika, népművészet, — a
folklorista a népköltészet felé fordult. A néprajz nagy területe e két
irány között parlagon maradt. Eltekintve Bartók és Kodály ma is tartó
népzenei gyűjtésétől, népünk szellemi hagyatékát csak egy-két magányos
szakember gyűjti, közgyűjtemény alig törődik vele. E
hiányt már évtizedekkel előbb megkísérelték pótolni, de a világháború
miatt a "Folklore Fellows" nemzetközi néphagyománygyűjtő társaság
gyűjtése abbamaradt. Azt hiszem, hogy
a Néprajzi Múzeumban és az Egyetemi Néprajzi Intézetben levő kéziratos
folklore-gyűjtés együttvéve sem tesz ki többet 1000 oldalnál. Ezekkel
szemben az észtek folklore-gyűjtése a félmillió oldalt meghaladja, a
finneké meg kétmillió oldalnál is több. A román akadémia is sok kötet
folklore-gyűjtést adott ki. E téren
tehát nagyon nagy mulasztást követtünk el, amit ha hamarosan nem
pótolunk, sohasem lesz módunk pótolni. A háború utáni falusi nemzedék
ugyanis az újság-könyvműveltség tiszteletében nőtt fel, atyái szellemi
hagyatékát nem veszi át s az öregek elhunytával vége szakad a nép ősi
szellemi hagyományainak, vagy legalábbis csak törmelékei maradnak,
aminek a jövő tudománya és a népi-nemzeti kultúra kiépítése már nem sok
hasznát veszi. Ezért a szellemi
néprajzi gyűjtés megindítását a legsürgősebb nemzeti feladatok
egyikének tartom. Ebben a munkában nagy segítségünkre lehetnének a
vidéki lelkészek, tanárok, tanítók, de maga a tanulóifjúság is, ha
megfelelő előkészítő kiképzést kapnának. 36. A "Gyöngyös Bokréta" Itt
kell megemlékeznem a szellemi Skanzenről, a Gyöngyös Bokrétáról,
melynek megvalósítását nyolc évvel ezelőtt én javasoltam Paulini
Bélának, aki ebben az időben azzal kísérletezett, hogy csákvári
parasztokat tanított be népszínműjátszásra, hogy azokat pesti színpadon
felléptesse. Én ajánlottam, hogy a néppel elsősorban saját hagyományait
kell előadatni. A Néprajzi Múzeum tisztviselői adták Paulini kezébe az
első programot, s vidéki munkatársaik, ismerőseik nevét, akiknek
segítségével ezt a célt megvalósíthatta. Így minden jogunk megvan reá,
hogy kritikát gyakoroljunk felette. Megjegyezzük,
hogy Stockholmban is bemutatnak néphagyományokat a Skanzen keretében.
Ausztriában is vannak népi játékok, előadások, azonban mindenütt az
etnográfus szakemberek ellenőrzése alatt. Nálunk
az etnográfus szakemberek részvétele nélkül megalakult "Bokréta
Szövetség" utólag együttműködésre lépett a Magyar Nemzeti Társasággal,
hogy ezáltal megszerezze a hátvédet. A Néprajzi Társaság kijelölt
tagjai abban a hitben vállalkoztak az együttműködésre, hogy ezzel
többet használnak a szép ügynek, mint a folytonos kritizálással.
Sajnos, nem voltunk ott az egyes "Bokréták" megszületésénél a faluban,
s néprajzilag képzetlen tanító gyakran saját fantáziája szerint
egészítette ki vagy tette "látványossá" a romjaiban levő hagyományt.
Paulini Béla természetesen nem az etnográfus-szakember, hanem a művész
szemével nézte a mutatványt, s ha az a színpadi célnak egyébként
művészi szempontból megfelelt, műsorába iktatta. Mi az ellenőrzést csak
a Szent Istvánnapi ünnepségek bemutató próbáin gyakorolhattuk, amikor
már lényeges változtatást az egyes számokon nem lehetett eszközölnünk,
mert aznap este már a nagyközönség előtt is játszották. A
tudomány érdeke nevében felügyelet alá kellene venni a Gyöngyös
Bokrétát, és szakemberekkel kellene ellenőriztetni már a vidéki
helyszínen, hogy hagyományköltés, vagy hamisítás ne történjék. Evégből
szakembereket kellene kiküldeni valamennyi eddigi Bokréta falujába,
hogy azok a bemutatott hagyomány hitelességét megállapítsák, s ami
egyéni költés vagy változtatás, azt törölni kellene. Ezt annyival is
inkább meg kell tennünk, mert az idő a költött hagyományokat hitelessé
avatja s egy emberöltő múlva az ifjabb nemzedék a költött
hagyományokban tiszteletreméltó atyai örökséget lát, s a jövő
etnográfus-nemzedék e költött hagyományokat mint ősi örökséget fogja
összegyűjteni, majd pedig tudományos elméleteknek lesz alapja a költött
hagyomány. Lényeges javulást hozna az
is, ha a Bokrétákat betanító egyének — többnyire tanítók — tanfolyamot
hallgatnának a hagyományok gyűjtéséről, megbecsüléséről és
értékeléséről, a jövőre nézve pedig, ha a tanítóikat már a képzőkben
néprajzra tanítanák. Egyébként ha a
szabadtéri múzeum megépülne, a Gyöngyös Bokrétát, az élő néphagyományt
is annak keretében kellene bemutatni, mint az a svédeknél is történik.
A hagyomány hitelességét természetesen az etnográfus szakemberek
biztosítanák. Itt kell megjegyeznem,
hogy úgy a Néprajzi Múzeum, mint a Néprajzi Társaság, úgy Pesten, mint
vidéken már a háború előtt is rendezett folklór-gyűjtésekkel
kapcsolatos néphagyomány-bemutató előadásokat. Ezek azonban nem voltak
idegenforgalmi látványosságok, sem pedig hasznot hozó mutatványok. A
Gyöngyös Bokréta azonban a mai — bár lelkes —, de hozzá nem értő
vezetés mellett előbb-utóbb olyan gyökereszakadt hazug látványossággá,
népies magyarkodássá süllyed, mint amilyenek a szüreti mulatságok. 37. Az Akadémia A
néprajz egészen a háború utáni évekig, nem volt befogadott tudomány az
Akadémián. Az Akadémia Néptudományi Bizottságát a külföld népművészeti
érdeklődése szólította életre s első kiadványa is két népművészeti
füzet volt, mellyel az elmaradt berni nemzetközi népművészeti
kongresszuson kívántunk megjelenni. Ma úgy áll a helyzet, hogy van
ugyan az Akadémiának Néptudományi Bizottsága, de ez pénz nélkül
tehetetlenségre van kárhoztatva. Más
országokban a néprajzi gyűjtés — különösen a szellemi néprajzi — az
Akadémiák feladata. Nem beszélek a finnekről, észtekről, akiknél a
néphagyomány igazán a nemzeti művelődés alapja, — csak az oláhokat
említem meg. Az oláh Akadémia eddig több mint ötven kötet néphagyományt
(tárgyi és szellemi néprajz) adott ki. A lengyelek és jugoszlávok is
serényen dolgoznak. Az Akadémia
legsürgősebb feladatának látom a néphagyománygyűjtés azonnali
megindítását és az anyag közlését. A szellemi néphagyomány rohamos
léptekkel halad a végpusztulás felé. Az új nemzedék ősei örökét nem
veszi át, s ha az öregek elhalnak, elhal velük a hagyomány is. Csak
romokat találunk még itt-ott a jövőben. Akkor aztán hiába jön az
Akadémia elkésett segítsége, nem lesz mit menteni! Itt
kell szólanunk róla, hogy a népnyelv terén is nagy mulasztásai vannak
az Akadémiának. Így pl. a magyar nyelv szókincsének fele, a magyar
helynévanyag még máig sincs összegyűjtve. Minden szakember nagyon jól
tudja, milyen értékesek a helynevek a tudomány szempontjából. Ezek a
magyar birtoklás bizonyítékai. Mohó szomszédaink serényen gyűjtik a
megszállott vagy megszállni óhajtott területek helynévanyagát, és azt
jól ki is használják a magyar történeti jog gyengítésére. A
helynévgyűjtés úgy Csonka-Magyarországon, mint a megszállott
területeken azonnal megindítandó volna. |
|||
|
Kezdőlap | Vendégoldal |